Nueva Monografía IULMA: publicación de la 6ª Monografía IULMA, que lleva por título «Language Learning in Study Abroad: Social, Cultural and Identity-Related Factors»

Desde la Dirección de IULMA Monografías nos complace informar de la reciente publicación de la 6ª Monografía IULMA, que lleva por título Language Learning in Study Abroad: Social, Cultural and Identity-Related Factors, firmada por la profesora e investigadora Vasilica Mocanu-Florea de la Universidad de Salamanca. Más información en la página web de la colección IULMA Monografía en Publicacions de la Universitat de València:
https://puv.uv.es/language-learning-in-study-abroad-social-cultural-and-identity-related-factors.html 

Monografias IULMA

Nueva edición de libro de nuestro compañero del IULMA-UA, Francisco Yus: “The Discursive Construction of Place in the Digital Age”

This collection calls for greater attention to the need for a clearer understanding of the role of discourse in the process of placemaking in the digital age and the increasing hybridisation of physical and virtual worlds.

The volume outlines a new conceptualisation of place in the time of smartphones, whose technological and social affordances evoke placemaking as a collaborative endeavour which allows users to create and maintain a sense of community around place as shareable or collective experience. Taken together, the chapters argue for a greater emphasis on the ways in which users employ discourse to manage this physical-virtual interface in digital interactions and in turn, produce “remixed” cultural practices that draw on diverse digital semiotic resources and reflect their everyday experiences of place and location. The book explores a wide range of topics and contexts which embody these dynamics, including livestreaming platforms, mourning in the digital age, e-service encounters, and Internet forums. While the overlay of physical and virtual information on location-based media is not a new phenomenon, this volume argues that, in the face of its increasing pervasiveness, we can better understand its unfolding and future directions for research by accounting for the significance of place in today’s interactions.

This book will be of interest to students and scholars in discourse analysis, digital communication, pragmatics, and media studies.

IMG_7734

 

Nueva edición de libro por nuestro compañero Francisco Yus: «The Discursive Construction of Place in the Digital Age»

This collection calls for greater attention to the need for a clearer understanding of the role of discourse in the process of placemaking in the digital age and the increasing hybridisation of physical and virtual worlds.

The volume outlines a new conceptualisation of place in the time of smartphones, whose technological and social affordances evoke placemaking as a collaborative endeavour which allows users to create and maintain a sense of community around place as shareable or collective experience. Taken together, the chapters argue for a greater emphasis on the ways in which users employ discourse to manage this physical-virtual interface in digital interactions and in turn, produce “remixed” cultural practices that draw on diverse digital semiotic resources and reflect their everyday experiences of place and location. The book explores a wide range of topics and contexts which embody these dynamics, including livestreaming platforms, mourning in the digital age, e-service encounters, and Internet forums. While the overlay of physical and virtual information on location-based media is not a new phenomenon, this volume argues that, in the face of its increasing pervasiveness, we can better understand its unfolding and future directions for research by accounting for the significance of place in today’s interactions.

This book will be of interest to students and scholars in discourse analysis, digital communication, pragmatics, and media studies.

 

IMG_7734

ReDoES (9): Congreso Internacional de Innovación Educativa

cartel.pantalla.REDOES 9

Revisitando el pasado – A hombros de gigantes

La novena edición de este congreso de innovación educativa pretende analizar con calma la situación actual, sin olvidar el exigente camino que acabamos de recorrer en materia de innovación educativa desde 2020. En efecto, durante la experiencia traumática de la pandemia, el profesorado se ha enfrentado como nunca a desafíos y frustraciones, aprendiendo y buscando nuevas oportunidades para la innovación en educación.
Abordar un panorama tan cambiante pues, no es fácil, porque siempre tenemos en mente el futuro que nos atrapa en su turbulencia de novedades, cambios, cacharrerío informático, ahora con la irrupción de la Inteligencia Artificial en las aulas, etc.
Por eso nos parece importante debatir ideas sobre el momento presente sin perder de vista ciertas ideas clave que hemos resumido así:  «Revisitando el pasado – Metodologías de ayer y hoy – A hombros de gigantes – Aprendizaje colaborativo».

 

Más información sobre el congreso en la siguiente página web: https://sites.google.com/uji.es/redoes-9/congreso-internacional-de-innovaci%C3%B3n-educativa

 

 

Premio Rafael Monroy de AESLA 2023 concedido al libro de Francisco Yus: » Smartphone Communication. Interactions in the App Ecosystem»

smartphone-communication

 

This book offers a unique model for understanding the cognitive underpinnings, interactions and discursive effects of our evolving use of smartphones in everyday app-mediated communication, from text messages and GIFs to images, video and social media apps.

Adopting a cyberpragmatics framework, grounded in cognitive pragmatics and relevance theory, it gives attention to how both the particular interfaces of different apps and users’ personal attributes influence the contexts and uses of smartphone communication. The communication of emotions – in addition to primarily linguistic content – is foregrounded as an essential element of the kinds of ever-present paralinguistic and phatic communication that characterises our exchange of memes, GIFs, «likes,» and image- and video-based content. Insights from related disciplines such as media studies and sociology are incorporated as the author unpacks the timeliest questions of our digitally mediated age.

Aimed primarily at scholars and graduate students of communication, linguistics, pragmatics, media studies, and sociology of mass media, Smartphone Communication traffics in topics that will likewise engage upper-level undergraduate students.

Taller de Lingüística de Corpus AntConc

Taller de Lingüística de Corpus AntConcEl próximo día 16 de Diciembre de 2022, a las 10:00h, se celebrará el Taller de Lingüística de Corpus AntConc «Una suite de herramientas para el análisis de corpus y textos», organizado por el IULMA y la Universitat Jaume I e impartido por el profesor Pascual Pérez-Paredes, de la Universidad de Murcia.

Para asistir a este taller es necesario inscribirse previamente, cumplimentando el formulario de inscripción.

Este taller se realizará en el Aula de Informática (TD0107AI) del Edificio de la Escola Superior de Tecnología i Ciències Experimentals de la Universitat Jaume I.

Concesión del Proyecto de Investigación DIGITENDER, TED2021-130040B-C21

digitender logo

 

Se ha concedido el proyecto «Digitalización, Tratamiento y Publicación en Línea de Recursos Terminológicos Multilingües Abiertos con Perpectiva de Género en la Sociedad Digital» (DIGITENDER, TED2021-130040B-C21), cuyas IP son Chelo Vargas e Isabel Santamaría.

El proyecto se inscribe en la Convocatoria 2021 de Proyectos Orientados a la Transición Ecológica y a la Transición Digital, del Plan Estatal de Investigación Científica, Técnica y de Innovación 2021-2023, en el marco del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia.

Además, con fecha 23/11/2022, se ha publicado en el BOUA la convocatoria por la que se convoca proceso de preselección para cubrir, con contrato temporal, una plaza de Técnico/a para colaborar con el proyecto.

Toda la información sobre la convocatoria figura en la web del Servicio de Selección y Formación.